Er du på jakt etter management eller label? Eller kanskje du allerede er i dialog med et selskap? Da gjelder det å ha is i magen. Toothfairys Martin Schilde, Kristian Kallevik fra Fysisk Format og undertegnede (Hudkreft-Stella) med sine beste råd om samarbeid.
Når interessen og erfaringen innen musikkindustrien begynner å vokse, er det et naturlig neste steg å ville alliere seg med noen. Enten dette gjelder management, label eller bookingbyrå, er prinsippet det samme – dette er et selskap som ønsker tett samarbeid med din økonomi, kreative prosess, og deg som person. Slike firmaer kan være uvurderlige ressurser i din karriere som musiker, men det er utrolig viktig å velge noen du har god kjemi med, og ikke minst en kontrakt du er komfortabel med.
Ta kontakt
Ditt første steg blir naturligvis å ta kontakt med et selskap (eventuelt at de tar kontakt med deg). Sosiale medier er et godt verktøy når du er på utkikk etter et nytt samarbeid. Her kan du blant annet se portfolioet deres, antall følgere, og om de har lignende kunder. Er de gode promotører? Det er viktig å huske på at dette firmaet kommer til å fungere som en forlengelse av ditt brand – og motsatt. Om du finner noen du liker, gjelder det å gå videre. Ikke vær redd for å sende en mail, det verste som kan skje er et nei.
Kontrakten
Når du har fått kontakt og dere har avtalt et møte, er det på tide å tenke på kontrakt. Det er vanligvis selskapet selv som kommer med forslag til kontrakt, og det er absolutt lov å komme med endringsforslag. Det er vanlig at den andre parten skal ha en prosentandel av dine inntekter som artist, og dette må være en mengde du mener er rettferdig. De fleste som har slike avtaler har ikke lov til å diskutere detaljer som dette, og det blir derfor opp til deg å se om selskapets tjenester er verdt pengene. Det kan være litt skummelt, og det er greit. Dette er sannsynligvis en person som er både eldre enn deg og mer erfaren, men denne avtalen gjelder deg like mye som dem. Det er viktig å lese både stor og liten skrift, og aller helst burde du få noen du stoler på til å lese gjennom, gjerne en forelder eller en advokat. Når dagen kommer, må både du og den andre parten sitte igjen med en signert kopi av kontrakten, og om du er under 18 må en forelder signere på dine vegne, om ikke er den ikke lovlig bindene. Husk at du aldri har forpliktet deg til noe før du har signert kontrakt – det er lov å snu.
Martin Schildes tips
Martin Schilde, daglig leder av Toothfairy Label & Management, mener at noe av det aller viktigste er å være ærlig om hva man vil og drømmer om. Det er absolutt nødvendig å være åpen om hva man ønsker i en partner, og du må ha nok materiale før du bedømmer noe som helst. Om du er tro til deg selv og de du jobber med, kommer alle fremtidige prosesser til å gå mye enklere.
Kristian Kalleviks tips
Kristian Kallevik jobber som daglig leder av labelet Fysisk Format og platesjappa Tiger, og har blant annet Hudkreft og Daufødt på rosteren. Han forteller om én vanlig misforståelse fra artistens side: Det er mange som tror at anskaffelse av label eller management fører til mindre arbeid, og at man kan overlate jobben til andre – men det er faktisk tvert imot, og arbeidsmengden din vil sannsynligvis øke med hver nye samarbeidspartner. Kristian synes også ar det er viktig å påpeke at ideer bør komme fra bandet eller artisten selv, mens det aktuelle byrået skal forsterke, forbedre og utvikle dem. Hold alltid styringa selv!
Huskeliste for anskaffelse av management, label eller bookingbyrå:
- Gjør ordentlig research av eventuelle samarbeidspartnere.
- Ikke ta det første og beste. Selv om det er spennende!
- Finn noen du føler deg trygg med.
- Ikke legg arbeidet over på noen andre, hold styringa selv.
- Det er lov å forhandle.
- Les kontrakten nøye.
- Vær ærlig og åpen.
- Ikke lag avtaler du ikke kan overholde.
- Det er alltid lov å snu.
Lykke til!